سرخط خبرها

برای سالروز شهادت آیت الله دستغیب | شهید درس اخلاق

  • کد خبر: ۱۳۹۳۶۱
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
برای سالروز شهادت آیت الله دستغیب | شهید درس اخلاق
آیت ا... سیدعبدالحسین دستغیب شیرازی جزو بزرگانی بود که به اخلاق و تهذیب نفس، شهرت داشت و مردم، او را به ساده زیستی و رهایی از تعلق‌های دنیایی می‌شناختند.

سال‌ها پیش در سحر‌های ماه مبارک رمضان، دم دمه‌های اذان صبح، سخنرانی‌ای از رادیو پخش می‌شد که با سوز خاصی، مناجات یا بخش‌هایی از دعای ابوحمزه ثمالی را می‌خواند. آن لهجه شیرین شیرازی و لحن بیان سوزناک با حال وهوای سحر حس وحال دلنشینی داشت. صدای پرسوز آن سال‌ها متعلق به آیت ا... دستغیب بود؛ روحانی‌ای که در مسیر میعادگاه اقامه نمازجمعه در ۲۰ آذر ۱۳۶۰ به دست یکی از اعضای منافقین ترور شد و به شهادت رسید.

آیت ا... سیدعبدالحسین دستغیب شیرازی جزو بزرگانی بود که به اخلاق و تهذیب نفس، شهرت داشت و مردم، او را به ساده زیستی و رهایی از تعلق‌های دنیایی می‌شناختند و از خاندانی در شیراز بود که بیش از هشتصد سال در مسیر علم و فضیلت و اخلاق شهره همگان بودند. کودکی هایش مانند بسیاری از عالمان و بزرگان دین از مکتب خانه آغاز شد و اوقاتش با قرآن و نصاب الصبیان و کتاب‌های منظوم و منثور فارسی به نوجوانی رسید. اگرچه این نوجوانی با سوگ پدر همراه شد و در روزگار کودکی بار خانواده را هم بر دوش می‌کشید، تحصیلاتش را ادامه داد تا در مسیری گام بردارد که مقصدش، تبلیغ و ترویج دین بود؛ مسیری که در سال ۱۳۱۴ به حوزه علمیه نجف رسید.

آیت ا... دستغیب خود در این باره می‌گوید: «در زمان رضاخان قلدر ملعون، ما را چندبار زندانی کردند و یک دفعه بناشان تبلیغ بود. بعدا فشار آوردند که اصلا باید از روحانیت بیرون بروی و ۲۴ساعت مهلت دادند که بنده اصلا خلع لباس کنم و از روحانیت بیرون روم و مسجد و منبری نباشم. به ناچار فرار کردم و رفتم نجف و این هم خواست خدا وسیله خیری شد برای استفاده از محضر بزرگان.»

در نجف در خدمت عالمان دینی، کسب فیض کرد و در بیست وچهارسالگی به درجه اجتهاد رسید. آیت ا... دستغیب از علمایی بود که نه تنها مجاهد در راه دین بود، بلکه در مبارزات سیاسی و ماجرای کشف حجاب در زمان پهلوی اول نیز حضور داشت. در واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و مبارزات سیاسی با دژخیمان شاه نیز اگرچه بار‌ها بازداشت شد، هیچ مانعی نمی‌توانست او را از هدایت و موعظه و مبارزات انقلابی دور کند، تاجایی که ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ درحال تب و بیماری در خانه، ساواک او را بازداشت کرد و پس از چند ماه از زندان آزاد شد.

آیت ا... دستغیب پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در مجلس خبرگان سال‌ها نماینده مردم فارس بود و به فرمان حضرت امام (ره) به امامت جمعه شیراز منصوب شد و به دلیل افشاگری‌هایی که علیه گروهک‌های ضدانقلاب به ویژه مجاهدین خلق (منافقان) می‌کرد، با بمب گذاری انتحاری «گوهر ادب آواز»، تروریست نوزده ساله و از اعضای گروهک منافقین، به شهادت رسید.

امام خمینی در پیام تسلیتی پس از شهادت آیت ا... دستغیب فرمودند: «حضرت حجت الاسلام والمسلمین شهید حاج سید عبد الحسین دستغیب را که معلم اخلاق و مهذب نفوس و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی بود، با جمعی از همراهانش به شهادت رساندند. این کوردلان نمی‏ بینند که در هر شهادتی و در هر جنایتی، ملت متعهد به اسلام و کشور، مصمم‌تر و در صحنه حاضرترند؟»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->